Meteen naar de inhoud

Vleugje Quentin Tarantino op ‘Return Of The Space Mariachis’ door Stories From Shamehill

Het beluistern van het album Return Of The Space Mariachis van Stories From Shamehill geeft misschien wel het gevoel dat je naar een soundtrack zit te luisteren van een Quentin Tarantino film. Het heeft een hoog Pulp Fiction gehalte als het gaat om het afluisteren ervan. Het genre is alternative surf rock en waar op een aantal tracks menselijke geluiden zijn te horen zoals El Corazon Del Gato Gris en Bo George.

Amsterdam

Stories From Shamehill komen uit Amsterdam en bestaat uit Arend Keeman, Marco Stolker en Joris de Haan. Arend doet het slagwerk, Marco is de bassist en Joris is de gitarist van de band. Return Of The Space Mariachis is niet het eerste album, want het drietal heeft eerder een tweetal EP’s en het album Royale With Cheese uitgebracht.

Herontdekken

Wat bezielt het drietal om het album Return Of The Space Mariachis uit te brengen? Het antwoord geven ze min of meer zelf. ,,Aan het einde van de zomer, wanneer de dagen korter worden en de nachten langer, verlieten de drie jongens van Stories from Shamehill de stranden om de woestijn in te trekken voor een spirituele peyote-reis om zichzelf te herontdekken in deze dagen van de pandemie”, zeggen de heren op hun muzikantenpagina van Bandcamp, waar ook alles op is te vinden.

De band tijdens een mobiel optreden op het strand.

Korte Tracks

Het album kent korte tracks. Geen enkele track duurt langer dan vijf minuten en de snelheid zit er goed in. De langstdurende track is iets meer dan vierenhalve minuut. Dat is de eerder genoemde El Corazon Del Gato Gris. Een film van Tarantino is niet het enige waar het album je aan doet denken. De trompetten die klinken op bijvoorbeeld Salsa Verde wanen je in een Mexicaans landschap. Warm klinkt het zeker op Return Of The Space Mariachis. Het bovenste knoopje van je overhemd kan daar wel bij los.

Geluidseffecten

Als Tarantino nog iets gaat maken, mag hij zeker de mannen van Stories From Shamehill vragen. Ze maken naast hun muziek subtiel gebruik van piepende autobanden, het geluid van een kerkklok en klinken er pistoolschoten en zweepslagen door op sommige tracks. Andere geluidseffecten zijn de echo en galmen die de instrumentale muziek zo kenmerkend maakt.

Delen via