Ga naar de inhoud

Haagse Poison Lolly brengt toegankelijke experimentele muziek

Wie de laatste weken naar Alternative FM op ZFM Zandvoort luistert, heeft het werk van de Haagse band Poison Lolly regelmatig voorbij horen komen. Eerder hebben we de singles ‘Komrebi’ en ‘No Way Out’ al laten horen, vrij recent doen we dat met toegankelijke ‘Inside Out!’.

Begin

Poison Lolly komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het tweetal Mariëlle Pronk en Marcus Graf zijn rond de eeuwwisseling actief in de Haagse Drum & Bass Scene en kennen elkaar nog niet. Zonder van elkaar te weten vallen beiden op bij de Haagsche Courant. In een artikel uit 1998 haalt de redacteur beiden aan in één regel. Je kunt haast zeggen dat het voorbestemd is dat ze later gaan samenwerken. Dat klopt wel, want er gaat bijna vijftien jaar overheen als dat daadwerkelijk gebeurt.

Werken aan een eigen ruimte

Eerste materiaal

Hoewel het eerste materiaal van het tweetal pas in 2017 verschijnt met de singles ‘Wild As The Wind‘ en ‘Chromatic Wine‘, hebben Mariëlle en Marcus elkaar ontmoet in 2014 via de bassist Peter Bindels. Zij is vocalist en hij is multi-instrumentalist. Drie jaar later betrekken ze een ruimte en kunnen ze echt aan het werk om hun creatieve ideeën verder uit te gaan werken. Vanaf dat moment ontstaan de eerste echte afgewerkte muzikale arrangementen en songs.

Repeteren van de nummers en songs

Die beginnen In de studio van Marcus waar de eerste schetsen en nummers ontstaan. Wat start met een improvisatie, een “liedje” met piano en stem, vliegt ergens onderweg altijd weer helemaal uit de bocht met de toevoeging van zelf ontwikkelde sounds, effecten en af en toe wat gitaar.  Hiermee breidt Poison Lolly haar sonisch universum uit en maakt het de muziek meer zintuiglijk. Dat past bij hun thema’s als sensitiviteit en transformatie. Piano en zang worden aaneen gesmeed tot hypnotiserende songs door klassieke minimalistische patronen te vermengen met invloeden uit jazz, pop, trip hop en electronic dance music.

Tijdens Submarine Festival Foto: Marco Bijsterbosch

Niet leiden door beperkingen

Het duurt tot 2020 als ‘Mariëlle Melts‘ verschijnt. Kennelijk laat het zich niet leiden door de beperkingen die gelden. Ze gaan rustig door met het maken van muziek. In de zomer brengen ze de EP ‘Origins’ uit en daarna volgen dan de drie singles die in onze uitzendingen te horen zijn geweest.

Hulp en zelf produceren

Met het geluid waarmee Mariëlle en Marcus zijn gestart, is vandaag de dag dat geluid nog steeds in hun arrangementen terug te horen. Sommige tracks die Poison Lolly nu uitbrengt, zijn al wat ouder. Bij een aantal heeft het tweetal hulp gekregen, maar door voortschrijdend inzicht, slagen ze er ook zelf in om nummers te produceren.

Tijdens Hoogtij Foto: Francois Verhoeven

Lengte

Iets wat bij de laatste drie uitgebrachte singles het geval is. De liefhebber van Poison Lolly krijgen ook waar voor hun geld, want de laatste single ‘No Way Out’ duurt maar liefst zeven minuten en de twee eerder uitgebrachte singles ruim vijf minuten.

De officiële clip van Poison Lolly met ‘No Way Out’

Langer op de plank

Het laatst uitgebrachte nummer ‘No Way Out’ is één van die nummers die wat langer op de plank hebben gelegen. De song dateert uit 2016, maar het tweetal brengt de single in 2021 uit als Den Haag weer de nodige beperkingen weer oplegt. Het is een serieuze song die gaat over de bijna-dood ervaring van Mariëlle als jong meisje. Het vormt haar met inspiratie maar de tekst handelt vooral over het gevecht met jezelf en het omarmen van je lot. Na de release van de clip mastert Poison Lolly opnieuw en eind september 2021 is ook ‘No Way Out’ op de grote streaming platforms (her)uitgebracht.

Delen via