Ga naar de inhoud

Het leven beschreven op ‘Words To Live By, Suits To Die In’ door Queen’s Pleasure

  • door

Wie naar de muziek luistert van Queen’s Pleasure hoort de klassieke Britpop uit de jaren negentig door zoals bijvoorbeeld Oasis dat heeft gedaan, maar ook van bijvoorbeeld The Dandy Warhols, Kaiserchiefs en Franz Ferdinand. Niet voor niets dat de landelijke muziekplatformen de muziek van Queen’s Pleasure omarmen en dat wij met onze collega’s van 3 voor 12 Noord-Holland nauwelijks om deze band uit Amsterdam heen kunnen. Toch maken de mannen het eigentijds op hun eerste album ‘Words To Live By, Suits To Die In’. Een titel waar eigenlijk alles in zit.

Stevig geluid

Het album is er zeker één waarop de muziekliefhebber van het stevig geluid aan zijn of haar trekken kan komen. Bovenal is de band nog jong en heeft het imago van een stel onbevangen gasten die het gewoon leuk vinden om hun eigen grenzen op te zoeken. Als ze daarbij op hun bek gaan, deert het hen niet. Opstaan en weer doorgaan. Het past allemaal bij deze band. Niet voor niets dat een maatschappij als Excelsior Recordings Queen’s Pleasure helpt met het verspreiden van het materiaal.

Foto: Paul Bellaart

Inhoud

Niet alleen muzikaal zit het bij de vier uit de hoofdstad goed in elkaar, maar songinhoudelijk heeft de jonge band ook wel het één en ander te vertellen, zoals op het tweede nummer ‘Empty Occasions’. Het kan zijn wat jouw gebeurd net zo goed een ander kan overkomen. Vrij vertaald een ‘lege aangelegenheid’ waarbij je in herhalingen kan vallen en dat het dan de kunst is om dit te doorbreken. Zoiets.

AfgePraat

Het titelnummer is misschien wel treffend in deze tijd, want er wordt wat afgepraat in deze wereld en zijn de woorden die daarbij uitgesproken wel wat waard? Levensfilosofie van een stel jonge gasten uit Amsterdam, waarbij je wel even achter je oren kunt krabben en bij jezelf wat mag vragen. Maatwerkpakken zijn om in te sterven, waarbij woorden meer nodig zijn om het alledaagse leven beter mogelijk te maken. Bijna straattaal. Het is een boodschap in de richting van de politiek in de trend van ‘Money Talks, Bullshit Walks’. Een relativerende song, verpakt in een mooi indy nummer.

Andere thema’s

Een ander opvallend nummer is ‘Big Boys Loan’. Het is een beschrijving waar jongeren in deze tijd tegenaanlopen. Een thema wat best wel besproken mag worden, want het leven is geen spel, maar gaat over serieuze zaken. Het is misschien wel een appel dat je jongeren serieus moet nemen in de problemen van deze tijd. De kracht van de boodschap zit hem in de herhaling ervan. ‘Alex Sender’ is het leven bekeken als blauw de kleur is en de bovenkamer in slechts met nevelen is gehuld. Het antwoord komt als de mist is opgetrokken en de scherpe blik weer terugkomt. Het moment dat alles weer helder is. ‘To Mirror’ is een waardige afsluiting van dit debuutalbum.

Brits Accent

Jurre Otto van Queen’s Pleasure Foto: Paul Bellaart

Op verschillende landelijke muziekplatformen is al gesproken over het echte Britse accent die frontman Jurre Otto laat horen. Bij het landelijke 3 voor 12 in een interview laat Jurre weten, dat hij voor de dynamiek in de hoofdstad bivakkeert, maar zijn indrukken verwerkt op de plek waar hij groot is geworden. In de omgeving van Purmerend. Wellicht dat er meer uit zijn brein gaat komen, die zijn weg gaat vinden in toekomstige muzikale arrangementen van Queen’s Pleasure. Een band met toekomst.

Foto:’s Paul Bellaart
Delen via